torsdag 23. desember 2010

Fordi hun er verdt det

(Klikk for større bilder)

Av alle stupide slogans er L'Oréals et av de jeg finner mest provoserende. I mange år var det "Because I am worth it". Midt på 2000-tallet ble det endret til "Because you are worth it", og i 2009 til "Because we are worth it". Den bokstavelig talt kosmetiske forskjellen følger trender i tiden, for de som er verdt det er hele tiden utspjåkete hollywoodbabes som selvsikkert forsikrer om sin egen verdi. Slik selger man drømmer til massene, og på kjøpet får man kremer til 4 000 kroner som det koster 20 kroner å produsere

I virkelighetens verden finnes det mange som ikke kan betale for illusjoner. De kan ikke engang betale et beløp tilsvarende 400 kroner for å hjelpe en datter som har utviklet et stort og reelt problem.

Vi traff jenta ovenfor da vi nylig besøkte dagsenteret Yaurichambi, langt ute på Alitiplano utenfor La Paz. På nær 4 000 meters høyde over havet tar sol og frost hardt på huden, men det var likevel helt åpenbart at det her var snakk om noe som behøvde medisinsk behandling. Det fantes det ikke penger til, før vi kunne hjelpe - med det som for oss er lommepenger, men på Altiplano en månedslønn. Og for noen dager siden kom det brev fra en lykkelig og takknemlig far. Med dette bildet vedlagt:


Det har bare gått uker mellom bildene. Behandlingen må fortsette en stund, med oppfølging hos legen. Men det er fremdeles mye igjen av pengene, står det i brevet, og derfor skal vi få nytt bilde og rapport etter at behandlingen er ferdig.

Kynikerne vil ha det til at nøden er så stor at det uansett ikke nytter, og det beste man kan gjøre med pengene er å bruke dem på seg selv, i håp om litt kortsiktig kjøpelykke. Dessverre er de for mange til at vi kan ta dem med til Bolivia, og vise hvor feil de tar...
.

Ingen kommentarer: